Sabtu, Februari 27, 2010

SEMASA PENCEN Cukupkah KWSP anda sepanjang tempoh hayat

Ahmad Baei Jaafar

Jika anda pegawai kerajaan, tentu hidup anda agak terjamin semasa pencen kerana sekurang-kurangnya separuh daripada gaji anda sekarang akan diperoleh setiap bulan sehingga meninggal dunia. Wang pencen itu bolehlah digunakan untuk kehidupan kedua-dua suami isteri dengan selesa kerana mereka tidak perlukan lagi perbelanjaan besar.

Kalau anda pekerja di sektor swasta kehidupan anda selepas pencen agak mewah kerana wang KWSP boleh dikeluarkan semuanya untuk membiayai kehidupan mereka. Tetapi jika mereka tidak pandai mengurus, tiga bulan kemudian semuanya akan habis. Selepas itu mereka akan kembali miskin.

Walau bagaimanapun dalam situasi itu bolehkah kita memberi jaminan bahawa anak kita beroleh pelajaran tanpa menanggung hutang, kita sihat tanpa perlu mendapat rawatan di hospital, dan segala hutang anda sudah diselesaikan sebelum pencen. Kalau begitulah keadaanya, anda adalah beruntung.

Sebaliknya jika anda tiada jaminan semua itu atau salah satu daripadanya, anda seharusnya belajar untuk serius memikirkan hari-hari anda semasa tua; apakah pendapatan anda selepas pencen; apakah perlindungan untuk keluarga; apakah persediaan untuk rawatan kesihatan. Namun janganlah “bila hendak terberak baru hendak menggali lubang.”

Situasi sekarang

UMUR: 20 - 55 Masa Berkerja - Anda ada 35 tahun Untuk Berkerja.

UMUR: 55 - 75 Masa Tidak Berkerja - Selebihnya 20 tahun lagi untuk meneruskan kehidupan HARI TUA (ini juga memerlukan PERBELANJAAN). Sekiranya dalam sebulan anda memerlukan:

Sebulan

Setahun

20 tahun

RM 1,000.00

RM12,000

RM 240,000.00

RM 500.00

RM 6,000.00

RM 120,000.00

Antara dua keadaan itu mana yang anda boleh miliki sewaktu pencen untuk sampai ke 20 tahun. Jika anda mampu, bagaimana pula dengan keadaan yang tidak dijangka seperti kemalangan dan rawatan di hospital? Ya jika anda gagal untuk menyimpan semasa 35 tahun bekerja, tentu anda tidak mampu menyimpan selepas bersara. Jadi, dalam keadaan apapun anda perlu ada disiplin untuk menyimpan pada usia anda masih bekerja.

Persoalannya, bolehkah anda menyimpan secara tetap/terus sekiranya tiada paksaan? Lazimnya kita tidak mampu. Mereka yang ada kesedaran di atas dan tidak mampu sesungguhnya anda masih boleh dibantu. Sila hubungi saya untuk dapatkan khidmat perundiang kewangan anda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan