Ahad, Februari 15, 2009

Kenapa orang Islam ketinggalan

Ada orang tanya, mengapa umat Islam sering ketinggalan dalam semua bidang. Sedangkan orang bukan Islam terus maju.

Menjawab persoalan itu, terdapat beberapa pandangan yang menyalahkan peribahasa Melayu "Beras secupak tak kan jadi segantang". Kata mereka, peribahasa itu menyebabkan umat Islam tidak mahu berkerja bersungguh-sungguh kerana sekuat manapun berkerja, rezeki sudah ditentukan secupak sahaja.
Ada juga yang berkata umat Islam tidak boleh bekerja kuat kerana sabda Rasulullah: "Dunia pada orang mukmin seperti penjara dan syurga pada orang kafir." Jadi umat Islam tidak boleh hidup bebas seperti orang kafir. Dengan orang Islam tetap ketinggalan.
Ada juga pendapat yang menyatakan umat Islam terlalu ditakut-takutkan dengan neraka, sehingga mereka tidak berani untuk melakukan perubahan untuk kebaikan mereka. mereka terpaksa hidup dengan apa yang ada.
Apakah pandangan anda dalam hal ini? kita boleh bincang bersama.
Sabda Rasulullah:

1 ulasan:

  1. Samsung Galaxy Watch 3 Titanium - iTanium-Arts
    The Samsung stainless steel vs titanium apple watch Galaxy Watch 3 Titanium is the surgical steel vs titanium ultimate premium 포커 족보 gaming silicone dab rig with titanium nail headset featuring an innovative premium design, does titanium have nickel in it premium build quality $899.00 · ‎In stock

    BalasPadam